آموزش فرآیندی پویا بوده و آموزش دهنده و آموزش گیرنده می بایست به طور مداوم به فکر ارتقاء و به روزرسانی دانش خود باشند. مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی، یک مجموعه اموزشی_پژوهشی و خدماتی هستند که به منظور ارتقا کیفیت آموزش در دانشگاه ها ایجاد شده اند.

مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی در اواخر سال 1368 در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاسیس شد. این مرکز با هدف ارتقای کیفی آموزش، به مدت 4 سال به عنوان یک مرکز آموزشی و پژوهشی و خدماتی فعالیت نمود. سرانجام این مرکز در سال 1372 با مرکز مطالعات و برنامه ریزی آموزشی ادغام شد و پس از آن وظایف مربوط به آموزش استادان به مراکز توسعه آموزش دانشگاه ها واگذار گردید. مرکز جدید، تحت عنوان مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی از سال 1372 تا کنون مسئولیت سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزیابی فعالیت های آموزشی دانشگاه ها را بر عهده دارد.

مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حال حاضراز طریق کمیته های توانمندسازی اساتید، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی اساتید، پژوهش در آموزش، دانش پژوهی، دانشجویی، دفاتر توسعه آموزش(EDO) و استعدادهای درخشان، واحد ارتقاء آزمون و دبیرخانه شورای راهبری و آموزش پزشکی جامعه نگر و پاسخگو به فعالیت خود ادامه می دهد.

دبیرخانه جشنواره شهید مطهری، که هر ساله در دو سطح دانشگاهی و کشوری برگزار می شود، نیز در کنار سایر کمیته های مرکز مشغول می باشد.

مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی به عنوان مغز متفکر دانشگاه، مسئولیت ارتقای کیفی آموزش را در دانشگاه بر عهده دارد.

 

 

اهداف مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی

 

هدایت، هماهنگی، اجرا و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاکید بر پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه

سازماندهی، برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر ارتقای توانمندی های اعضای هیئت علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی

هدایت و نظارت بر اجرای روش های نوین آموزشی جهت توسعه و ارتقای کیفیت آموزش

سازماندهی و نظارت بر فرآیند های ارزشیابی اعضای هیئت علمی و فرآیندهای یاددهی_یادگیری

هدایت و نظارت بر فرآیندهای ارزیابی فراگیران و تحلیل نتایج آزمون ها با هدف ارتقای کیفی آزمون ها و برگزاری آزمون های الکترونیک

ایجاد بستر مناسب برای هدایت و رشد استعداد ها و مهارت های جمعیت جوان جهت آماده سازی آنان در بروز خلاقیت و نوآوری در علوم مختلف

تشویق دانشجویان جهت شرکت در المپیادهای کشوری دانشجویان علوم پزشکی و توانمندسازی آنان

هدایت، هماهنگی، تسهیل، نظارت و ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی و حمایت از فعالیت های نوآورانه

نظارت و هماهنگی بین فعالیت های دفاتر توسعه آموزش مراکز تابعه

هدایت، تصویت، تامین بودجه و نظارت بر اجرای طرح های پژوهش در آموزش

توسعه و تقویت زیرساخت های دانشگاه با هدف ارتقای کیفیت آموزش ترکیبی

 

 

در فایل زیر شیوه نامه کشوری شرح وظایف EDC موجود می باشد.